قرآن

نتیجه‌ای یافت نشد
نتیجه‌ای یافت نشد
نتیجه‌ای یافت نشد


٩٨ ٩٨

٩٩ ٩٩

١٠٠ ١٠٠

ﭿ
١٠١ ١٠١


١٠٢ ١٠٢

١٠٣ ١٠٣

١٠٤ ١٠٤

١٠٥ ١٠٥

١٠٦ ١٠٦

١٠٧ ١٠٧

ﯿ
١٠٨ ١٠٨
233
سوره هود آیات 0 - 98

يَقۡدُمُ قَوۡمَهُۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ فَأَوۡرَدَهُمُ ٱلنَّارَۖ وَبِئۡسَ ٱلۡوِرۡدُ ٱلۡمَوۡرُودُ ٩٨

پیشاپیش آنان به سوی جهنم حرکت می‌کند؛ زیرا رئیس آنان است. قرطبی: 11/ 204.
پرسش: هر کس در دنیا پیشاپیش مردم به سوی شر باشد، روز قیامت جلودار آنان به سوی جهنم است. این مطلب را توضیح دهید.

سوره هود آیات 0 - 98

يَقۡدُمُ قَوۡمَهُۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ فَأَوۡرَدَهُمُ ٱلنَّارَۖ وَبِئۡسَ ٱلۡوِرۡدُ ٱلۡمَوۡرُودُ ٩٨

قوم فرعون همان‌گونه که در دنیا از او پیروی کردند و او جلودار و رئیس آنان بود، در روز قیامت نیز پیشاپیش آنان حرکت می‌کند و آنان را به جهنم درمی‌آورد، و از حوض‌های گندیدۀ جهنم می‌نوشند. فرعون در این مورد بیشترین سهم و در نتیجه بیشترین عذاب را دارد. ابن کثیر: 2/ 440.
پرسش: چرا فرعون در روز قیامت جلودار قومش است؟

سوره هود آیات 0 - 101

وَمَا ظَلَمۡنَٰهُمۡ وَلَٰكِن ظَلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡۖ

﴿ظَلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ﴾ با کفر و معصیت. بغوی: 2/ 423.
پرسش: بنده چگونه به خودش ستم می‌کند؟

سوره هود آیات 0 - 101

فَمَآ أَغۡنَتۡ عَنۡهُمۡ ءَالِهَتُهُمُ ٱلَّتِي يَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مِن شَيۡءٖ لَّمَّا جَآءَ أَمۡرُ رَبِّكَۖ

به همین ترتیب، هر کس به غیر الله پناه برد، هنگام نزول سختی‌ها هیچ سودی به او نمی‌رساند. سعدی: 389.
پرسش: کسی که به سوی غیر الله پناه می‌جوید چه حالی دارد؟

سوره هود آیات 0 - 102

وَكَذَٰلِكَ أَخۡذُ رَبِّكَ إِذَآ أَخَذَ ٱلۡقُرَىٰ وَهِيَ ظَٰلِمَةٌۚ إِنَّ أَخۡذَهُۥٓ أَلِيمٞ شَدِيدٌ ١٠٢

انسان دروغگو و گناهکار اگر به زمامداری و قدرتی برسد، ناگزیر تمام قدرتش نابود می‌گردد و نکوهش و یاد بد از او در جهان باقی خواهد ماند، چنین کسی سریع به قدرت می‌رسد و سریع از بین می‌رود. ابن تیمیه: 3/ 557.
پرسش: بر اساس آیه توضیح دهید که گرفتِ الله سبحانه بر آبادی‌های ستمگر چگونه است؟

سوره هود آیات 0 - 106

فَأَمَّا ٱلَّذِينَ شَقُواْ فَفِي ٱلنَّارِ لَهُمۡ فِيهَا زَفِيرٞ وَشَهِيقٌ ١٠٦

برای ترساندن از اسباب رفتن به آتش جهنم، از میان احوال جهنمیان در آن‌جا فقط زفیر و شهیق را ذکر کرد؛ زیرا زفیر و شهیق، چنان آنان را زشت می‌کند که از درد برای‌شان ترسناک‌تر است. ابن عاشور: 12/ 165.
پرسش: چرا فقط دو حالت زفیر و شهیق بیان شد؟

سوره هود آیات 0 - 106

فَأَمَّا ٱلَّذِينَ شَقُواْ فَفِي ٱلنَّارِ لَهُمۡ فِيهَا زَفِيرٞ وَشَهِيقٌ ١٠٦

زفیر در گلو و شهیق در سینه است؛ یعنی فریادی که بر اثر نفس‌کشیدن آنان ایجاد می‌شود، زفیر و فریادی که هنگام فروبردن نفس توسط آنان شنیده می‌شود، شهیق نامیده می‌شود. جهنمیان بر اثر این دم و بازدم، عذاب می‌بینند. از این عذاب به الله پناه می‌بریم. ابن کثیر: 2/ 441.
پرسش: منظور از توصیف حال جهنمیان چیست که در آن‌جا زفیر و شهیق دارند؟